dinsdag 26 april 2016

Zaaien, groeien, bloeien

'Ik ha sels in túntsje, mei beantsjes en mei slaad, mei woartels en komkomer, radyskes en tomaat.'
 (Myn túntsje - Deuntsjes foar dy)

Het is lente. Een paar dagen geleden zou ik geschreven hebben, het is volop lente! De zon schijnt,  vogels fluiten hun mooiste lied, bomen staan in bloei en overal zijn de prachtigste bloemen te bespeuren. Op dit moment kunnen we al die enthousiaste bewoordingen wel achterwege laten. Het is weliswaar nog steeds lente maar een koude stormachtige variant erop. 
Binnen is het in ieder geval wel een beetje lente want we hebben zelf zaadjes geplant en zien nu hoe de eerste plantjes opkomen. Het blijft bijzonder hoe uit zo'n klein zaadje een plantje kan groeien.



Anna uit het boek 'Anna en haar groentetuintje' heeft in ons voorjaars thema een hoofdrol want samen met haar leren we van alles over de groentetuin. Wat hebben we allemaal nodig? Zaadjes natuurlijk, maar ook een schep en hark, een kruiwagen, gieter en tuinhandschoenen. We leren verder dat plantjes zon en water nodig hebben en ook dat we geduld moeten hebben. Net als Anna kijken we elke dag even bij de plantjes.

Enkele woorden die tijdens dit thema regelmatig voorbij zullen komen:
maitiid/lente, blom/bloem, siedsje/zaadje, groeie/groeien, griente/groente, sinne/zon, tún/tuin, kroade/ kruiwagen



Activiteiten
  • lezen: Anna en haar groentetuintje/Kathleen Amant                                                                     Samen met Anna leren we van alles over de groentetuin.  
  • zingen: Myn túntsje uit Deuntsjes foar dy
  • zingen en uitbeelden 'krokusbolletje kom eens uit je holletje...'
  • praatplaat groentetuin (Dagmar Stam) 
  • thema tafel 
  • verven, tekenen en knutselen
  • groente geheugenspel - (speelgoed) groente en fruit verstoppen onder een doek. Alle kinderen de ogen dicht, er één weghalen de kinderen laten raden welke er mist. 
  • rollenspel boer/groenteboer - de boer haalt met de kruiwagen het groente van het land en brengt ze naar de groenteboer zodat die ze in de winkel kan verkopen.                                                      


donderdag 18 februari 2016

Siik en sûn!

Snút snút snotter,
snotter snotter snút.

Tink der om, dêr komt wer ien,
in snottebel grut en grien!

Hatsjoe hatsjoe hatsjie
Wa hat in bûsdoek foar my?

Alle bern binne ferkâlden en ik snotterje sels lekker mei. De bern boartsje alle dagen dokterke want elkenien is siik! en by it sjen fan in snottebel wurdt der gau in doekje helle.
In nij tema betinke is net mear nedich dat ha de bern sels al dien.
Foar de kommende tiid is us tema 'siik en sûn', oer siik wêze en wer better wurde!


Sjoch ek ris op de appels & parren Pinterest pagina foar mear oer dit tema.

woensdag 16 december 2015

Kringloopvondsten

De kringloopwinkel is nog nooit zo populair geweest, gelukkig maar! Naast dat ik winkelen bij de kringloop altijd een feest vind, hoort het ook thuis bij een opvang met een bewust en duurzaam karakter. Winkelen kun je het eigenlijk niet echt noemen. Het is vooral niet specifiek naar iets zoeken maar wel altijd wat vinden. Vandaar dat het voor mij meer kringloopvondsten zijn dan aankopen. Ik zou het ook net zo goed ruilen kunnen noemen want naast dat ik tassen vol mee naar huis sleep, breng ik er met evenveel genoegen tassen vol heen. Spullen die wij niet meer nodig hebben of op uitgekeken zijn maar waar een ander misschien wel weer heel blij mee is. Zo ben ik weer erg blij met mijn laatste kringloopvondsten. Zoals deze lampenkap waar ik een mobile van wil maken, een muziekhuisje en knuffels (met het prijskaartje er nog aan!) die daar toevallig weer heel leuk bij passen. Alles krijgt een grondige poets-wasbeurt en hun tweede, of misschien wel derde leven kan beginnen!


 
Een mooi overzicht van alle kringloopwinkels in Nederland vind je op www.allekringloopwinkels.nl

zondag 13 september 2015

Thema: Dit ben ik!

Dit ben ik!
Van mijn haren tot mijn tenen,
dit zijn mijn armen, dit zijn mijn benen
hier voor zit mijn buik, hier achter zit mijn rug
en hier zijn mijn handen allebei weer terug.

In het thema 'dit ben ik' staat het lichaam centraal. Wat zien we als we kijken in de spiegel? Waar zijn je ogen, neus en haar? We kijken naar en benoemen de verschillende delen van het lichaam. We kijken naar elkaar en doen elkaar na. Klappen in je handen, stampen met je voeten enz. We bewegen en praten met ons lichaam.
Aan de hand van rijmpjes, liedjes en spelletjes, zowel in het Frysk als Nederlands, komen de verschillende lichaamsdelen bod.
















De kinderen reageren heel enthousiast op de liedjes die ze zelf mee kunnen doen. Favoriet op dit moment zijn de volgende liedjes:

Twee handjes op de tafel (uit Alle liedjes met een hoepeltje erom)
Twee handjes op de tafel
twee handjes in je zij,
twee handjes op de schouders,
op het hoofdje allebei.

Nu maken wij twee vuistjes,
zo stevig als maar kan,
Daar gaan we nu mee trommelen
van je rommel de bommel de bom.
De duimpjes zijn het dikste,
de pinkjes zijn maar klein.
Nu moeten alle handjes
weer vlug op 't rugje zijn.

Dit zijn mijn wangetjes
dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin
dit is mijn mondje met tandjes erin
dit zijn mijn oren
mijn ogen mijn haar
nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar


Enkele woorden die de komende weken voorbij zullen komen zijn: hoofd/holle, neus/noas, oog/each, oor/ear, mond/mûle, hand/hân, voet/foet, en buik/búk.



Activiteiten 
  • We bekijken ons zelf en elkaar in de spiegel, wat zien we?  
  • We bekijken de aanwijs/praatplaat met Lola (zie foto)
  • We lezen en bekijken verschillende boeken (o.a. 'Ik en ik' van Liesbeth Slegers, 'Ikke' uit Tûzen wurden, 'Zie je mij?' van Liesbeth Bernaerts & Elly van der Linden, 'Mijn gezicht'van Liesbeth Slegers)) 
  • We doen een luister-memory. Verschillende potjes gevuld met rijst, knikkers, zand, en (lego)blokjes. Kunnen de kinderen de verschillende potjes bij elkaar zoeken? 
  • We doen een luister spel. Een tikkende wekker wordt in de kamer verstopt, kunnen de kinderen deze vinden? goed luisteren! 
  • Meten. Hoe lang is iedereen? Wie zou het grootst zijn? Wie het kleinst?  Omtrek maken van handen, voeten en lichaam.  
  • Creatief aan de slag. De kinderen mogen met witte kaarsen tekenen. Dat is raar, er is niets te zien. Wat gebeurt er als je er met waterverf overheen gaat? 
  • Liedjes/bewegingsspelletjes. Uit 'Alle liedjes met een hoepeltje erom': Hoofd, schouders, knie en teen - Met je vingertjes - Twee handjes op de tafel.
    Uit 'Deuntsjes foar dy' : Gimmestyk - Swaaie swaaie. Uit 'Tûzenpoatsjes': Foet-gimmestyk - Gimmestyk